Shave and a Haircut, Two bits.

TJENARE FOLKET

Shave and a Haircut, Two bits.

You’ve knocked it, you’ve hummed it, you’ve beeped it on your car horn. And in this story, we call it “Trudelutten”

Ett litet intro är på sin plats fast normalt brukar trudelutten vara ett outro.

Say after me. Raj dadi daj daj, bam, bam. M.a.o. ”Kvart över elva, halv tolv”.

Sju bekanta noter som består av fyra toner C G A H. För att få den rätta stunsen så ska följden vara ”C GG A G H C”. 1899 dök trudelutten upp för första gången. Det var en snubbe vid namn Charles Hale som skrev ”At a Downtown Cakewalk”, där den numera bekanta trudelutten ingick. I låten ”Hot Scotch Rag” från 1911 utgör samma toner, i just den följden, grundstommen. Låten skrevs av H.A. Fichler, om det är någon som undrar.

1915 sker ett litet genombrott för trudelutten, då används den för första gången som avslutning i en låt, det sker i Bill Murrays ”On the 5:15”. 1939 sätts en text till trudelutten i samband med reklam för ett hårschampo, ”Shave and a Haircut, Schampo”. Det blir lite senare ”Shave and a Haircut Two bits”. Ungefär ”Rakning och klippning, Två bits” där Två bits är ett gammalt uttryck för en quarter, en kvarts dollar, 25 cent.

Tolv minuter och tio sekunder in i ”Symphony no:7 Leningrad” av Dmitri Shostakovish hör man dom bekanta ”fem första” i en och en halv minut. Detta klassiska verk skrev han 1941, som han tillägnade den belägrade staden. Dom sju noterna var ju bekanta ”overthere”, kanske att Dmitri hade fått nys om trudelutten på nåt vänster. Leningrad var ju belägrad i 900 dagar av tyskar och finländare. Som extra kuriosa så uppfördes ”Leningradsymfonin” i den belägrade staden den 9 augusti 1942. Man hade skrapat ihop en ny symfoniorkester av ett fyrtiotal överlevare från de gamla orkestrarna.

Trudelutten har använts i otaliga avslutningar på låtar med lite fart i och är ofta förekommande i äldre tecknade filmer. I Lasse Dahlqvists låt om ”Jolly Bob från Aberdeen” används trudelutten som slutkläm. Låten är från 1938. Det kanske är den första svenska inspelningen där ”Raj dadi daj daj, bam, bam” förekommer. Även en sån föredetting till gitarrknäppare som skribenten själv, har vid flera tillfällen avslutat låtar med de sju bekanta noterna. Kanske är det den mest kända melodisnutten i populärmusiken.

I Italien så är den vanligaste textversionen ”Ammazza la mosca col flit” . “Döda en fluga, med gas” (typ radar, jag tror att det menas så). I Mexico är trudelutten direkt kränkande, ”Chinga tu madre, cabron”. Itt miins in Inglisch ,”Fakking jår madder, ässhåul”. I Sverige brukar som sagt, texten vara den mera rumsrena ”Kvart över elva, halv tolv” eller ” Hälsan för halsen, Bronzol”. Den kan åxå vara ”Biff ala Lindström, med lök”.

Det sägs att en del amerikanska krigsfångar använde sej av trudelutten under Vietnamkriget för att kolla om det satt en annan amerikansk soldat på andra sidan väggen. Man knackade i väggen de fem första, ”knackeli knack knack” och fick dom till svar, ”knack knack”, då var fången på andra sidan väggen med största säkerhet åxå en jänkare.

När Les Paul och Mary Ford spelade in låten “Magic Melody” avslutades den med de fem första tonerna, man utelämnade de två sista. Folk och discjockeys klagade, men vart är dom två sista? Som svar släppte skivbolaget Capitol en uppföljare, “Magic Melody del 2” bestående enbart av de två saknade tonerna. Jo men.

I filmen ”Vem satte dit Roger Rabbit” lockar ju skurken, Jugde Doom, fram Kaninen med att knacka dom ”fem första” på bardisken och ett par gånger på väggen, samtidigt som han säger ”Shave and a haircut”. Roger Rabbit håller på att gå upp i limningen, han får inte avslöja sej men samtidigt vill han skrika ”Two bits”. Till slut blir det ohållbart, han hoppar rakt igenom väggen och ner på knä, ut med armarna i bästa Hollywoodstil och skriker ”Two bits” och blir haffad av skurken. Ja prova själv. Kacka de ”fem första”, man måste även knacka de ”två sista” för att det ska kännas rätt.

Tommy Svensson den 22 januari 2012. Raj dadi daj daj, bam bam.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *