Att koordinera logistiken.

TJENARE FOLKET

Att koordinera logistiken.

”Det primära för oss inom koncernen innebär att rent konkret, optimera och koordinera logistiken. Vi sätter fokus på spetskompetens för att möta marknadens behov av effektiva, optimala lösningar i en dynamisk miljö. Vi måste också profilera oss, att gå i land med spännande utmaningar och att ligga steget före med smarta integrerade lösningar inom vårt nätverk, men även globalt. Vi inriktar oss även på samverkan och fokuserar på flexibilitet, analyser parallellt med kalkyler för att finna nya målgrupper”

Bla bla bla… Kvalificerat ordbajseri som de flesta Nissar kör med när ”Veckans Affärer” gör reportage.

Men pilsner å kôrv kräver också logistik och koordinering.

Tänk er Beethovens ”Femma” som slås på en stor puka. ”Bom Bom Bom Boooom. Bom Bom Bom Boooom… (bra va). Under kriget, nu menar jag det Andra Världskriget, då började brittiska BBC sina nyhetssändningar med just Beethovens femma. Varför det? Jo fem, med romerska siffror är just bokstaven ”V”, men inte bara det, tre korta, en lång är även ”V” i morsealfabetet. ”V” som i Victory, Seger.

På en vägg vid kyrkan Pieterskerk i staden Leiden i västra Nederländerna finns en dikt av den franske poeten Paul Verlaine. Dikten heter ”Chanson d’automne”, (”Höstens sång”). Paul Verlaine föddes i Metz i Frankrike 1844. Föga anade han att just den dikten skulle bli ett betydande kodmeddelande exakt 100 år senare. Leiden är för övrigt den gamle kladdaren Rembrandts födelsestad.

För att koordinera den franska motståndsrörelsen skulle BBC i sina sändningar citera två rader ur denna dikt. Den 1:a och 2:a juni sände BBC, den första raden, ”Les sanglots des violins de l’automne ”, (”Det långa snyftandet från höstens fioler”). Även tyskarna lyssnade. Detta var koden, att datumet preliminärt var fastställd. Klockan 21.15 den 5:e juni, mitt i sändningen, hörde de den andra raden ”Blessent mon coeur d’une langeur monotone” , (”Plåga mitt hjärta med entonigt vemod”). Detta innebar att offensiven skulle börja inom 48 timmar och att kodade instruktioner om sabotage skulle följa. Den franska motståndsrörelsen skulle med andra ord sabotera den tyska logistiken. Landstigningen skulle inledas på morgonen dagen därpå, klockan 6.30 tisdagen den 6 juni 1944. Tyska spioner som hade infiltrerat motståndsrörelsen, visste vad strofen betydde och slog larm till det tyska överkommandot. Men den tyska 7:de armén sattes aldrig i beredskap. ”Anfallet kommer inte mot Normandie utan det kommer mot Calais där den Engelska kanalen är som smalast”.

Stalin hade ju krävt ett tvåfrontskrig mot tyskarna sedan 1942. Britterna höll ju tyskarna stången i Nordafrika och motståndsrörelser försökte ju att göra livet surt för de tyska ockupanterna, men det var främst ryssarna som slogs mot tyskarna från juni 1941 fram till juni 1944.

Landstigningen i Normandie krävde cirka två års förberedelse. Från 1942 till 1944 skeppade USA över, 17 miljoner ton material, mat, kläder, vapen, ammunition, cigaretter m.m. Det sägs också att ”där en amerikansk soldat sätter sin fot så skall han ha tillgång till Coca Cola”. Cirka 125 miljoner kartor skulle visa vägen för soldaterna. 400 000 liter blodplasma skulle åxå finnas tillgängligt. 10 500 flygplan stod till förfogande, 5 000 båtar av olika slag ingick i det hela. Runt 200 000 personer varav 170 000 soldater var involverade i Operation Overlord, som Landstigningen i Normandie kallades . T.o.m. metrologer var anlitade som höll koll på väderprognosen och tidvattnet. Man hade i stort sett bara några få dagar på sej, när det gällde dessa båda aspekter. Allt måste ju klaffa.

Den 30 augusti var hela Operation Overlord genomförd. Operation Overlord är troligen det största logistikprojektet i världshistorien. Trots allt fungerade koordineringen och logistiken, som det så fint heter, rätt bra på Dagen D. Samtidigt som man funderar på hur de första soldaterna i den första anfallsvågen tänkte den där gryningen, sekunderna innan rampen fälldes ner på landstigningsbåten, när tyskarnas kulor började smattra i plåten…

Jag kan heller inte låta bli att beundra ryssarna under det Andra Världskriget, där tusentals fabriker flyttades österut till andra sidan Uralbergen för att inte hamna i tyskarnas händer. Där kan man också snacka om logistik och dessutom under stora uppoffringar och stress. Likaså deras heroiska kamp under omänskligt lidande i det ”Stora fosterländska kriget ” som ryssarna själva kallar sitt krig mot tyskarna. Dessutom hade ju ryssarna även Stalins gossar, NKVD, sin egen säkerhetstjänst, att vara skraja för. Dom såg ju till att hålla spänningen vid liv så att säga. NKVD, en föregångare till KGB. Samtidigt måste jag även beundra finnarna i deras kamp mot just ryssen under finska vinterkriget, där också logistiken och koordineringen fungerade, när finnarna utförde sina mottiattacker mot den numerärt överlägsna fienden.

Själv så jobbar man inom StoraEnso-koncernen med spetskompetens inom konceptet logistik, koordinering och flexibilitet. Vad var det du sa i början… Kvalificerat ordbajseri som de flesta Nissar kör med. Ja men det låter ju bra i alla fall, men med andra ord: Att man jobbar på StoraEnso, är truckförare med truckförarkort, det är väl det som är beviset på spetskompetensen, flexibiliteten innebär väl att man klarar av att både köra klämtruck och gaffeltruck, dock inte samtidigt.

Tommy Svensson den 14 december 2011. För exakt 100 år sedan nådde Roald Amundsen och hans fyra polare fram till Sydpolen. Där fungerade åxå logistiken och koordineringen. Där var det nog kallare i dag än ute.

Organisationsförmåga är att bestämma sej kvickt och få någon annan att göra jobbet.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *