Berra bildoktorn.

TJENARE FOLKET

Berra bildoktorn.

På 1970-talet var han en föregångare till Bosse bildoktorn.

:-Ja, hej Berra, detta är Olle i Fälghult. Motorn till vindrutetorkarna har lagt av och jag står med min Amazon 65:a i hällregnet. Vad göra? :-Ja du Olle. Koppla loss armen som går från motorn så att vindrutetorkarna går fria. Sen tar du en tvättlina, den behöver inte vara vit, och skär upp den i två stycken en och en halvmeters längder. Knyt fast linorna i torkarbladen, stick in tamparna genom ventilationsrutorna som finns på din bilmodell och som fanns på de flesta bilmodeller förr (dåtidens AC). Har du tur har du din fru eller någon annan sittandes i framsätet så får hon eller han sitta och dra i trådarna. Men armarna måste vara synkroniserade så att, först får hon/han dra i den vänstra linan och släppa efter med den högra sen drar hon/han i den högra linan och släppa efter med den vänstra, så ska du se att det funkar jättebra :-Ja, tack för tipset, hej då :- Hej hej.

:-Hej Berra, det är Maggan, jag bor på Kolvringen 5 i Tändstiftet. :- Ja hej du, vad har du för problem da? :- Jo, helljuset funkar inte när jag ska slå på det. :- Vad har du för bil? :- En PV 62: a :-Jaha, en sån där röd. :- Ja visst, hur visste du det? :- Jag hade själv en sådan på 70-talet. Jag och en som heter Tommy blev stoppade vid Dyvelsten strax söder om Forshaga i en poliskontroll, en flygande besiktning. Polisen bad oss slå på ljuset, det var ju inte lag på halvljus då. :- Ja det är bra, det fungerar sa polisen. :- Och helljuset då? :-Vänta litet, varpå jag (Berra) går ut till vänster framskärm. :-Och nu ser du Maggan, så gör du följande. Ta en skruvmejsel men det måste vara helst en Bahco, två decimeter lång och mät upp på framskärmen, en skruvmejsellängd ovanför skärmkanten till hjulet och sedan två skruvmejsellängder mot framrutan. Just där slår man till med ett välriktat slag, eller en spark om man så vill. Så ska du se att helljuset lyser. Just där innanför sitter nämligen reläet till helljuset. :- Jaha men hur får man släckt på helljuset då? :- Jo, tryck in ljusknappen och dra ut den igen så lyser halvljuset. :- Jaha, tack så mycket å hej då. :-Ja tack å hej.

Ja, tjenare Berra, det är Lasse i Bromsoket. :- Ja hej du Lasse :- Jo det är så att jag har lite panik. Jag och Nisse i Dyngsvängen ska bogsera min bil till verkstan, men vi har ingen bogserlina. :-Aj då, har du några mer polare där ni är? :- Jodå det är två grabbar till. :- Utmärkt. Då gör ni så att polarna sätter sej på motorhuven på den bil som funkar och kör upp bakom din bil så skjuter dom din bil med fötterna hela vägen till verkstan. :- Ja det låter som en kanonidé, tack och hej :- Hej hej.

Hejsan Berra :- Ja hej du :- Det är Gunnar Cylinderholm. Jag har problem med bakre hjullagret på en Opel Kapitän 62:a. Det tjafsar, skaver och gnisslar och vi ska på Eldfesten i Sunnemo nu, så jag har inte tid å byte lagret. Vad ska jag göre? :- Ja-a du, i och med ni ska på kalas så har väl säkerligen några av er druckit några öl. :- Jo da, nôa ha väl börje å söpe te. :- Då gör ni följande. Efter några öl gör sej ju naturen påmind. Se till att någon har druckit cirka fyra öl, helst den klassiska TT:n, den hederliga gröna burken, men det går bra med annan öl också. Vitsen är att det ska ha byggts upp ett tryck i sprutan om du förstår vad jag menar. Låt honom vänta lite extra så han blir så där riktigt nödig och precis innan han börjar dansa Riverdance, placerar du honom vid bakhjulet och säg till honom att, NU. Tack vare det enorma trycket tränger den 37 gradiga vätskan in i lagerhuset och eliminerar gnisslandet. :-Ja det måste vi prove, tack för tipset, hej då. :- Hej hej.

Ja det var allt från Berra bildoktorn idag.

Ja men Tommy tror du på det här. Ja det gör jag. Jag och min gamle vapendragare Bertil ”Berra” Gullbrand har själva praktiserat allt detta och det funkar.

Jag säger som jag har sagt tidigare. Fan va roligt vi har haft Berra.

Fotnot. I England finns en lag som säger att ”Det är tillåtet för en man att urinera offentligt om detta sker på ett av bakdäcket på hans fordon, samt att han har högra handen på fordonet”. Ja det var väl den lagen vi praktisera, oljudet i lagret försvann ju. Å andra sidan stödde man sej inte mot bilen. Man hade ju ”lumparkompisen” i högernäven …

Tommy Svensson 3 mars 2010.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *